بازدید کننده محترم ، عملیات ثبت اثر شما در حال انجام میباشد ، ممکن است به دلیل حجم فایل شما کمی ارسال فایلها زمان بگیرد لطفا تا دریافت کد پیگیری صبر نمایید.

معنویت و اندیشه اصول جشنواره‌ی تئاتر سوره ماه است/ چشم امید جوانان تئاتر استان‌ها به جشنواره سوره ماه است

تاریخ ارسال : 1393/07/23

سوره ماه داوران

نشست هماهنگی هیات داوران «بخش اصلی» بیست و سومین جشنواره‌ی سراسری تئاتر «سوره‌ی ماه» با حضور مشاوران عالی دبیر هنری جشنواره روز گذشته- 22مهرماه- برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری هیات داوران بخش اصلی بیست و سومین جشنواره‌ی سراسری تئاتر سوره‌ ماه متشكل از ایرج راد، دكتر سعید اسدی و دكتر مهرداد رایانی‌مخصوص در كنار عزت‌اله انتظامی و دكتر سعید كشن‌فلاح به عنوان مشاوران عالی رحمت امینی دبیر هنری جشنواره جلسه‌ی هماهنگی خود را برگزار كردند.

در این جلسه كه با حضور علی قربانی دبیر اجرایی و توحید معصومی مسئول امور استان‌ها؛ همراه بود، رحمت امینی به عنوان دبیر هنری بیست و سومین جشنواره سراسری تئاتر "سوره ماه" گفت: جشنواره‌ی تئاتر سوره ماه برآیند تولیدات حوزه هنری است و آنچه در دوره‌ی بیست و سوم دیده می‌شود حاصل تلاش‌ها و برنامه‌ها سه ساله‌ی مركز هنرهای نمایشی و مركز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری است. حوزه هنری اصول جشنواره‌ی تئاتر سوره ماه را بر معنویت و اندیشه بنا نهاده كه در ساختار هنری ظهور و بروز می‌كند.

وی با اشاره به تركیب هیات داوران و نیز حضور عزت‌اله انتظامی و سعید كشن فلاح به عنوان مشاوران عالی خود تصریح كرد: استاد انتظامی و دكتر كشن فلاح جز لاینفك جشنواره‌ی تئاتر سوره ماه هستند. گرچه برای این عزیزان به خاطر كسالت حالشان مقدور نیست در تركیب هیات داوران باشند اما باعث افتخار بنده است كه به عنوان مشاوران عالی، در كنار من هستند.

مدیر مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری، همچنین از ایرج راد به عنوان هنرمندی شاخص، محبوب و ذی‌نفوذ یاد كرد و گفت: من این افتخار را داشته‌ام كه در چنین جشنواره در كنار استاد راد، كار قضاوت و داوری را به نوعی شاگردی كرده‌ام. ایشان تئاتری را كه رنگ و بوی نمایش ایرانی داشته باشد را دوست دارند و امیدوارم آثار جشنواره‌ی این دوره از "سوره ماه" مورد پسند ایشان قرار گیرد.

وی دكتر مهرداد رایانی مخصوص و دكتر سعید اسدی را نیز دو چهره‌ی برجسته‌ی دانشگاهی نامید كه سال‌ها با تئاتر حوزه هنری همراه بوده‌اند.

در ادامه‌ی این جلسه استاد عزت‌اله انتظامی ضمن ذكر خاطراتی از دوره‌های پیشین جشنواره‌ی تئاتر "سوره ماه" گفت: فكر می‌كنم 11 دوره‌ است كه با حوزه هنری در ارتباط با جشنواره‌ی تئاتر "سوره ماه" همكاری داشته‌ام. این جشنواره حركت قشنگی است كه جایگاه مخصوص خود، و مخاطبان و تماشاگران خاص خود را دارد. مخاطبانی كه در مهر‌ماه هر سال منتظر برگزاری جشنواره هستند. من نیز در طی سالیان گذشته آثار خوب و قابل توجهی در این جشنواره دیده‌ام و امسال نیز تا جایی كه توانم یاری كند به تماشای نمایش‌های جشنواره خواهم نشست.

امینی نیز اظهار داشت: حضور استاد انتظامی دلگرمی همه‌ی ما خواهند بود و بی‌شك، هنرمندان جوان حاضر در جشنواره بیش از هر كس، منتظر حضور و قوت قلب استاد هستند. امیدوارم كه سایه‌ی ایشان سالیان سال بالای سر ما مستدام باشد.

در ادامه‌ی نشست دكتر كشن‌فلاح نیز ضمن خسته نباشید به دبیران جشنواره‌ی بیست و سوم تئاتر "سوره ماه" گفت: من این افتخار را داشته‌ام كه از سال‌های دور در خدمت جشنواره‌ی تئاتر "سوره ماه" بوده‌ام. یكی از ارزش‌ها و ویژگی‌های‌ این جشنواره در كنار توجه به معنویت، در این بوده تا جوانان مستعد و جدیدی را به بدنه‌ی تئاتر كشور معرفی كرده است. خیلی از هنرمندان خوب تئاتر كشور كار خود را از حوزه هنری و از جشنواره‌های تئاتر "سوره" و "ماه" كه اكنون از آن به عنوان جشنواره‌ی "سوره ماه" یاد می‌شود، شروع كرده‌اند. بخصوص هنرمندان استان‌ها كه در شهرهای خود فرصت بروز و ظهور نداشته‌اند اما در این جشنواره كشف و به سوی بنده‌ی اصلی تئاتر، هدایت شده‌اند.

وی ادامه داد: گرچه در سالیان گذشته تفاوت بین تئاتر استان‌ها و تئاتر تهران بسیار مشهود بود اما در 5 سال اخیر رشد كیفی نمایش مراكز استانی حوزه هنری به گونه‌ای بوده كه توانسته‌اند به خوبی با نمایش‌های تهرانی رقابت كنند و گاه، گوی سبقت را از نمایش‌های مركز ربوده‌اند. تمركزی كه مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری در سال‌های اخیر بر تئاتر استان‌ها داشته اكنون بیشترین ثمرات خود را نمایان كرده است.

این استاد دانشگاه، توجه جشنواره‌ی تئاتر "سوره ماه" به جوانان را از اهداف مهم مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری برشمرد و تصریح كرد: جوانان همواره با صداقت وارد جشنواره‌ی "سوره ماه" شده‌اند و خیلی از وظایفی كه می‌بایست تئاتر دانشگاهی در قبال این جوانان، انجام می‌داد را حوزه هنری و جشنواره‌ی "سوره ماه" تقبل كرده است و بحمداله نتیجه‌ی آن نیز كشف نخبه‌ها و استعدادهایی بوده كه بدنه‌ی حرفه‌ای تئاتر كشور معرفی شده‌اند.

مدیر سابق مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری در بخشی دیگر از سخنان خود متذكر شد: اما نكته‌ای كه می‌خواهم بگویم این‌كه جوانان تئاتر استان‌ها چشم امیدی به این جشنواره دارند. از سال‌های پیش ما در هیات داوری سعی می‌كردیم ضمن رعایت انصاف و عدالت، نیم نگاه ویژه‌تری به بچه‌‌های مراكز استان‌ها داشته باشم. به طور مثال خیلی اوقات جوایز سوم بین هنرمندان نمایش‌های استانی، مشترك اهدا می‌شد تا دست خالی برنگردند و بدانند كه حضورشان موثر بوده است.  البته در حال حاضر من فقط پیشنهاد می‌دهم و در نهایت تصمیم‌گیرنده‌ی اصلی شما داوران هستید.

در ادامه، ایرج راد نیز در ارتباط با توجه به تئاتر استان‌ها گفت: سالیان دور، جشنواره‌های تئاتر بر پایه‌ی نمایش‌های استان‌ها برگزار می‌شد. تئاتر استان‌ها نیازمند خودآزمایی و استعدادیابی بوده و هست اما مهم‌تر از كشف استعدادها، توجه و حمایت از استعدادهاست. بسیاری از اوقات در جشنواره‌ها استعدادهای فوق‌العاده‌ای بروز می‌كنند كه به دلیل عدم حمایت و پشتیبانی، خاموش می‌شوند. اكنون بضاعت و امكانات تئاتر كشور محدود است اما باید با همین اوصاف نیز با حمایت از استعدادها، آینده‌ی تئاتر كشور را تامین كرد.

مدیرعامل خانه تئاتر عنوان داشت: متاسفانه مسئولین بالادست، شناخت كافی از تئاتر ندارند تا بدانند كه تئاتر باید از دل مهدكودك‌ها كار خود را آغاز و انسان سازی كند. تئاتر درون مایه‌اش جز فكر و اندیشه و اخلاق نیست و این واقعیتی است كه تئاتر، سازنده و ارزشمند است و هر چه بیشتر به آن پرداخته شود در آینده جامعه‌ی بهتری خواهیم داشت.

در ادامه نشست دكتر مهرداد رایانی مخصوص نیز با بیان سخنان كوتاهی گفت: باعث افتخار من است كه از حركت‌های آغازین جشنواره‌ی "سوره ماه" همراه این رویداد بوده‌ام. در این دوره نیز من از برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای، همراه بوده‌ام و می‌توانم این نوید را به دوستانم در هیات داوری بدهم كه در این دوره نیز آثار خوبی را به تماشا خواهیم نشست.

دكتر سعید اسدی نیز گفت: یكی از دلپذیری‌های جشنواره‌ی "سوره ماه" این است كه برخلاف برخی جشنواره‌های دیگر- كه حاشیه‌های آن، متن اصلی را بد رنگ می‌كند- متن "سوره ماه" همواره بیشتر از حواشی‌اش جلوه‌گر بوده است. جشنواره‌ی "سوره ماه" جذابیت‌های زیادی دارد. یكی از جذابیت‌هایش این است كه روی اصل و تفكر خود ثابت قدم ایستاده. برخی رویدادهای هنری متناسب با احوال زمانه، تغییر مسیر می‌دهند اما جشنواره "سوره ماه" به جریان اصولی خود پایند است و این نكته‌ی بارزی است.

در ادامه‌ی این نشست، علی قربانی؛ دبیر اجرایی بیست و سومین جشنواره‌ی سراسری تئاتر "سوره ماه"؛ نیز خاطر نشان كرد: جشنواره‌ی "سوره ماه" ویترین تولیدات نمایشی حوزه هنری است و فراخوان جشنواره‌ی ما، بسیاری از مراكز استانی را ملزم به تولید اثر كرد. اما در تهران فراخوام عام برای جشنواره نداشتیم در عوض مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری، فراخوان تولید برای اجرا در تماشاخانه‌های حوزه هنری منتشر كرد و قرار شد آثار شاخص تولید شده به جشنواره نیز راه یابند.

وی توجه به نمایش‌های مراكز استانی را از اولویت‌های دبیرخانه‌ی جشنواره‌ی تئاتر سوره ماه برشمرد و گفت: حدود 50 اثر نمایشی در بخش اصلی جشنواره‌‌های مناطق "سوره ماه" حاضر شده‌اند كه از این میان 13 اثر به جشنواره راه یافته‌اند و با اضافه شدن 5 اثر از تهران، در مجموع 18 نمایش در بخش اصلی این دوره از جشنواره به رقابت خواهند پرداخت.

در پایان جلسه توحید معصومی؛ مسئول امور استان‌ها؛ نیز طی سخنانی كوتاه گفت: معتقدم آثاری كه از استان‌ها وارد جشنواره شده‌اند آثار قابل دفاعی هستند كه می‌‌توانند در رقابت، خود نمایی كنند. روند توجه مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری به تئاتر استان‌ها كاملا محسوس و محرز است كه ادامه‌ی این جریان حتما افق درخشانی برای تئاتر حوزه هنری رقم خواهد زد.

گفتنی است بیست و سومین جشنواره‌ی سراسری تئاتر "سوره‌ ماه" از روز گذشته- سه شنبه 22 مهرماه- كار خود را با اجرای 32 نمایش در 5 بخش اصلی، تجربه‌های جوان، بچه‌های مسجد، خیابانی و مهمان آغاز كرد و تا روز 28 مهرماه ادامه خواهد داشت.