از عاشقانهها تا عارفانههای شاعران جوان / شعری برای سربازانی كه در جادهها جان باختند
تاریخ ارسال : 1395/04/06
در تازهترین محفل «اتفاق ترانه»، شاعران جوان اشعاری با موضوعات مختلف آیینی، اجتماعی، عاشقانه، عارفانه و ... خواندند.
به گزارش روابط عمومی مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری، یازدهمین محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» كه به همت مركز محافل و جشنوارهها و مرکز موسیقی حوزه هنری برگزار میشود، شنبه پنجم تیرماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری، شاهد حضور تعداد زیادی از نویسندگان و شاعران جوان و اهالی ادب و فرهنگ بود.
در این مراسم كه با اجرای علیرضا بدیع همراه بود و حال و هوای معنوی شبهای قدر را نیز در خود داشت، میهمانان سرشناسی حضور داشتند كه ازجمله آن ها میتوان به علیرضا قزوه، آتش تقیپور، چیستا یثربی، عبدالحمید ضیایی، حسین غیاثی و ... اشاره كرد.
بخشی از این مراسم به ترانهخوانی حسین غیاثی اختصاص داشت. او كه اولین مجموعه شعر خود را در سال ۱۳۸۸ با نام «آدم فرشته» منتشر كرد، پس از آن همكاریهای متعددی با هنرمندان پاپ فارسی داشته كه از آنجمله میتوان به ترانههای مسافر، طاقت بیار، سلام، خداحافظ نگو با صدای فریدون آسرایی و خوشبختم با صدای شهاب رمضان اشاره كرد. غیاثی در این برنامه، چند ترانه كه بیشتر آن ها مضمونی عاشقانه داشتند برای حاضران خواند كه متن یكی از ترانهها به شرح زیر است:
از تماشای تو برمیگردم...از غمانگیزترین زیبایی
از تماشای تو برمیگردم...به خودم، به گوشهی تنهایی
من یه رویا با خودم دارم اَزت...كه منو از همه چی ترسونده
اولین و آخرین دیدارت...لحظه لحظهش توی یادم مونده
میدونم چه ساعتی خندیدی...میدونم چه لحظهای پلك زدی
حتی وقت رفتنم یادم هست...تا كجا پشت سرِ من اومدی
آخرین فرصتِ تنهاییِ من...تو هنوز یه دنیا فرصت داری
همه میگن كه حقیقت تلخه...تو نه تلخی، نه حقیقت داری
توی این شهرِ فراموش شده...راهِ برگشتنمو گم كردم
راهی غیر از تو ندارم وقتی...از تماشای تو برمیگردم
پس از آن نوبت به شعرخوانی دیگر شاعران رسید. صابر سعدیپور یكی از شاعرانی بود كه در این برنامه چند شعر سپید برای حاضران قرائت كرد كه بعضی از آن ها عبارت بودند از:
بیگناه تا پای دار رفت
بر دارش كشیدند
پایین كه آوردند
زیباتر شده بود
قالیچه
.....
پرندههای سیاه
جوهرهای چكیدهای كه آرام آرام
در آسمان پخش میشوند
تا شب شود
پوریا شیرانی شاعر دیگری بود كه در این مراسم شعری به شرح زیر را خواند:
آموختم از چشمه كه از سنگ بجوشم / از موج بلا یاد گرفتم بخروشم
چون باد كه در خلقت او میل سكون نیست / دل كندهام از خاك اگر خانه به دوشم
در نیستیام بیم عدم نیست چو خورشید / گهگاه اگر پیرهن ابر بپوشم
تا مژدهی ناگاهترین حادثه عشق است / بیهوده چرا در طلب عشق بكوشم
از یوسف دل آگهم ای مردم بازار / آن را به زر ناسره هرگز نفروشم
دریایم و از گریهی باران نشوم شاد / تا میشود از كاسهی رود آب بنوشم
فریاد مرا پاسخ اگر نیستی ای كوه / اینقدر مخوان قصهی تكرار به گوشم
ندا اژدری نیز شاعر جوان دیگری بود كه شعری را با مضمون اتفاق تلخ این روزها، یعنی حادثه كشته و مجروح شدن جمعی از سربازان كشورمان خواند:
تو گنج نهان شدی و سربازت من
هرجا بشوی دفن، وطن هم آنجاست
سرباز بیا كه دره شد تسخیرت
هرچند كه قطره خونت آنجا پیداست
هرچند كه در رسانهها كمرنگی
اما دل مردمی عزادارت شد
قطعا كه امیر مومنان در برزخ
همسفرهی مهربان افطارت شد
جا ماند برای مادرت داغ تو و
پوتین و كلاه و كولهی خاطرهها
دفترچهی خاطرات سربازی تو
با بغض و غم و درد عجین است چرا
خیرهست به عكس گوشهی طاقچه و
در پنجهی دردها نفس كم دارد
آری پدرت بیتو زمینگیر شده
در پینهی پیشانی خود غم دارد
اصلا نشود كوچه به نامت اما
در سینهی مردمان، شهیدی سرباز
دیگر گرهی بال تو هم باز شده
از روی تو آغاز شده قصهی پرواز
ساجده جبارپور نیز به مناسبت شبهای قدر، شعری آیینی به حاضران تقدیم كرد كه در زیر می خوانید:
غمی كه در خانه، سایهای كه پشت در است / و مادری كه به ناچار عازم سفر است
خودم كشیدهام، از دردشان خبر دارم / برای دختر خانه همیشه سختتر است
كه گیسوان پریشان بعد از امشب را / سپرده است به دست زنی كه باخبر است
زنی كه بر لبش امشب انار میخندد / زنی كه دامنش از بغض سربریده تر است
كجاست دست یتیمی كاسه شیری / گرفته تیر به دستش هر آن كه رهگذر است
سكوت ریخته در كوچههای شب، امشب / شبیه زهر فروخورده تا ته جگر است
كبوتری كه پرش را شكستهاند اینجاست / صنوبری كه نصیبش حسادت تبر است
از این به بعد بر این در یواشتر بزنید / دلی هنوز همآویز میخ پشت در است
نسترن فراهانی، علی سعیدپور، فرزانه سادات شجاعی، مهدی نورعمرانی، اعظم ابراهیمی، احمد قدیم، بهروز آورزمان، فواد میرشاهولد، سیدحسن حسینی نیز دیگر شاعرانی بودند كه در این برنامه تازهترین آثارشان را خواندند.
همچنین بخشی از این مراسم كه با استقبال حاضران مواجه شد، به اجرای نغمهای مربوط به ماه رمضان اختصاص داشت كه سروش بخشش آن را اجرا كرده و با تقدیم آن به محمدرضا شجریان، برای این خواننده پیشكسوت كشورمان آرزوی بهبودی كرد.
برای اطلاع ازمهمترین اخبار جشنواره ها و محافل حوزه هنری ما را در کانال تلگرامی دنبال کنید.
