از فیشهای حقوقی تا ماه رمضان؛ در تازهترین «در حلقه رندان»
تاریخ ارسال : 1395/03/31
تازهترین مراسم «در حلقه رندان» با شعرخوانی شاعران طنزپرداز درباره مهمترین وقایع روز كشور و با حال و هوای ماه مبارك رمضان در حوزه هنری برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری، صدوسیویكمین شب شعر طنز «در حلقه رندان»، عصر یكشنبه سیام خرداد 1395 در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.
این شب شعر با اجرای داریوش كاردان با استقبال زیادی از سوی طنزنویسان و طنزدوستان همراه بود و اشعاری كه خوانده شد به مناسبتهایی مانند ماه مبارك رمضان و بحث داغ این روزها یعنی فیشهای حقوقی برخی مدیران اختصاص داشت.
فرامرز ریحانصفت، درباره ماه مبارك رمضان خواند:
آمد رمضان كه خوب باید بخورم
البته پس از غروب باید بخورم
وقتی كه تو را كنار خود كم دارم
از دست زمانه چوب باید بخورم
و پس از آن با نگاهی طنزآمیز به ماجرای مبالغ بالای فیشهای حقوقی بعضی از مسئولان اشاره كرد:
می زند جانِ مرا هی نیش، فیش
با دروغ و حیله های خویش، فیش
فیشِ های عده ای را دیده ام
فرق دارد هر كجا با فیش، فیش
مبلغ فیش فلانی می زند
هم دل و هم سینه را آتیش، فیش
گفته ام آتیش اگر، حالم بد است
ای بیفتی از پلِ تجریش، فیش
بی وفا داری چه بد تا می كنی
توی دنیا با من درویش، فیش
با تو رفتند عده ای آنتالیا
كاش می بردی مرا تا كیش، فیش
نیست اما در دوازده ماهِ سال
از كرایه خانهی من بیش، فیش
من كه سی سال است از دست شما
ذره ای كارم نرفته پیش، فیش
تا حقوقم خرج شد گفتم به خود
راحتم در خانه از تفتیش، فیش
دیدم اما احترام بنده نیست
پیش زن اندازهی یك میش، فیش
خوش به حالت خوب داری میپری
با گروهی مصلحت اندیش، فیش
سعید طلایی نیز شاعر دیگری بود كه در شعری به ماه رمضان پرداخت كه بخشهایی از آن را میخوانید:
ماه رمضان آمد و شیطان به فلان رفت
فریاد برآورده و با بانگ اذان رفت
آنان كه نبستند سحر بار شكم را
دیدند كه بدجور كلاهی سرشان رفت
جاندار كه جان داشت در این ماه سر ظهر
با چشم خودش دید كه یك مرتبه جان رفت
چون خواب ثواب است در این ماه مبارك
خوابیدم و بیدار شدم نصف زمان رفت ...
فرید فردوسی هم با این بیتها از «عهدی ترشیزی» شعرخوانیاش را شروع كرد:
آمد رمضان، نه صاف داریم و نه دُرد
وز چهره ما گرسنگی رنگ ببُرد
در خانه ما ز خوردنی چیزی نیست
ای روزه برو، ورنه تو را خواهم خورد!
اما مصطفی مشایخی شعر طنزی درباره مهریه خواند كه بیتهایی از آن به شرح زیر است:
ای تمامم فدای مهریهات / كم بپر در هوای مهریهات
سكتهام میدهی عزیز دلم / میبری در كمای مهریهات
مستحقم، ذلیل و بدبختم / عاجزم از ادای مهریهات
در عوض قلب عاشقی دارم / بپذیرش به جای مهریهات
نادر ختایی نیز در بخش دیگری از این برنامه نقیضه ای بر شعر محمدعلی بهمنی با موضوع فیش های حقوقی برخی مدیران را خواند:
در این زمانه بی حال و هول لال پرست
خوشابه حال مدیران عشق و حال پرست
چگونه روكنیم فیش بانكی او را
بزرگزاده درد آشنای مال پرست
فقط دو تا دكلش را شنیده ای خورده اند
شناگران زیرابی دكال پست
به فكر مسكن مهرند و از غم مردم
به كنج عزلت ویلا همه شمال پرست
به گردشان پر از پاچه خوار سرگردان
كه خسته اند رییسان مشت و مال پر است
نخورده اند كه این وصله ها نمیچسبد
به این جماعت بیچاره تفال پرست
زدوده است فقط چرك دست مردم را
مدیر متقی قانع ریال پرست
تلالشان سر اینست ناله ای نكنیم
تمامی حضرات خوش منال پرست
تو ان نئی كه حلالت حرام نشناسی
برادر حرام خواره حلال پرست
مهران حسینی دیگر شاعر طنزپرداز هم شعر خود را معطوف به جریان فیش های حقوقی كرده بود:
كاش ما هم مستمری مناسب داشتیم
ماهیانه چندصد میلیون مواجب داشتیم
كاش ماهم توی سفره جای قوت لایموت
مثل بعضی از مدیران قوت غالب داشتیم
در فشار كار دارد جانشان در میرود
كاش ما هم یك كمی از این مواجب داشتیم
یا كه رمالی بلد بودیم و مثل عده ای
اطلاع از وضع و اوضاع كواكب داشتیم
از زمان دولت محمود تا یك ماه پیش
ما مدیر دولتی نه بلكه كاسب داشتیم
یا دكل گم میشود یا گوشه فیش حقوق
توی این كشور زیاد از این عجایب داشتیم
با رقمهای نجومی مثل اقازاده ها
كاش ماهم عشق و حال توپ و جالب داشتیم
پورشه هاشان پر ز داف و ریختشان عین كلم
كاش ماهم طالبی بودیم و طالب داشتیم
با طلا گلزار یا نه با همین اقدس كپل
یك قراری توی رستوران نایب داشتیم
شانس خوب و رانت خوب و جنس خوب و چیز خوب
كاش ماهم شمه ای از این مواهب داشتیم
گرچه اهل مستحباتیم اما در خفا
كاش میشد مثل حاجی كار واجب داشتیم
پشت استكبار قایم میشوند و میخورند
كاش ماهم چند آتو از اجانب داشتیم
هركه میدزد گرفتار عواقب میشود
كاش ماهم قسمتی از این عواقب داشتیم
میز منصبدارها هم هست نوعی امتحان
كاش در این امتحان هم یك مراقب داشتیم
سعید ایراننژاد، همایون حسینیان، حامد اسحاقی، نادر ختایی، مهران حسینی، نسیم نژادجعفری، صابر قدیمی، روحالله احمدی، محمدحسن صادقی، علیرضا لبش، سیامك روشن، سعیده موسویزاده و... نیز شاعران دیگری بودند كه در این برنامه «در حلقه رندان» سرودههای طنز خود را برای حاضران قرائت كردند كه مورد استقبال میهمانان واقع شد و بر لب روزهداران لبخند آورد.
برای اطلاع ازمهمترین اخبار جشنواره ها و محافل حوزه هنری ما را در کانال تلگرامی دنبال کنید.
