مدیر مرکز محافل و جشنوارههای حوزه هنری:به زودی آییننامهی جشنوارهی دهم تئاتر ماه منتشر خواهد شد
تاریخ ارسال : 1391/08/01
آييننامهي جشنواره دهم تئاتر ماه آماده و تنظيم شده و به زودي به مراكز استانها ارسال خواهد شد تا از الان طرحهای نمایشی به دبیرخانه ارسال شوند.
علی قربانی؛ مدیر مرکز محافل و جشنوارههای حوزه هنری؛ که فعال و کارگردان تئاتر نیز هست در گفتو گو با خبرنگار صحنه، برگزاری نهمین جشنوارهی تئاتر ماه را موفق اعلام کرد و گفت: شکر خدا در بحث اسكان و پذيرايي مهمانان، همه راضي بودند و اتفاقي هم كه براي اولين بار در جشنواري نهم تئاتر ماه روي داد، حضور همهي اعضاي گروههاي نمايشي و مدعوین، از روز اول هر بخش از جشنواره تا روز آخر بود. پیش از این اعضای گروههای نمایشی، پس از اجرای برنامهی خود به شهر خویش بازميگشتند و امكان استفاده از همهي برنامههاي جشنواره را پیدا نمیکردند، اما امسال با برنامهريزيای كه صورت گرفت، پذيراي همهي افراد گروههاي نمايشي تا روز آخر جشنواره بوديم.
قربانی همچنین در مورد مشکل برنامهریزی برای تماشاخانههای حوزه هنری اظهار داشت: در برنامهريزي جدول نمايشهاي جشنوارهي نهم تئاتر ماه، بنا به ترافيك كاری، كمي با مشكل هماهنگي مواجه بودیم. گروههاي نمايشي بيشتر تمايل داشتند كه در تماشاخانههاي "ماه" و "مهر" نمايش خود را اجرا كنند و چندان رغبتي به تالارهاي "انديشه" و "سوره"- بنا به بزرگ بودن تالارها- نشان نمیدادند. از اين رو مجبور شديم برای تماشاخانههاي "ماه" و "مهر" در هر روز اجرای 2نمایش را بگنجانیم. لذا گاهي اجراي برخي نمايشها طولاني ميشد و نمایشهای دوم كمي با تاخير به صحنه میرفتند. ضمن اينكه داوران بخشهاي خياباني و صحنهاي هم مشترك بودند و همين امر باعث پيچيدگي برنامهريزي و سختي كار در زمانبندي اجراي نمايشها ميشد.
وی در مورد کم شدن بودجهی اجرایی جشنوارهی نهم نسبت به سال گذشته تصریح کرد: به هر حال بودجهي عمومي حوزه هنري امسال نسبت به سال گذشته كاهش داشته اما اين مسئله باعث نشد هيچكدام از فعاليتهاي مركز محافل و جشنوارههاي، ناقص يا متوقف بماند. به شكر خدا جشنوارهي نهم نيز به همان كيفيت هميشگي- چه بسا بهتر- برگزار شد. به طور مثال در بحث جوايز اگر آمارها را مرور كنيد متوجهي رشد 30 تا 100درصدی مبلغ جوايز نسبت به سال گذشته ميشويد. ما سعي كردهايم به هيچ عنوان از كيفيت برگزاري جشنواره كاسته نشود.
مدیر مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری همچنین در مورد فراخوان جشنوارهی دهم تئاتر ماه نیز گفت: دهمين جشنواره تئاتر ماه، قرار است فراخوان عمومي نداشته باشد چراکه مخاطبان ما دفاتر تئاتر در مراكز استاني حوزه هنري هستند. با این حال آييننامهي جشنواره دهم تئاتر ماه آماده و تنظيم شده و به زودي به مراكز استانها ارسال خواهد شد تا از الان طرحهای نمایشی به دبیرخانه ارسال شوند و این طرحها به كمك كارشناسان مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري تبديل به نمايشنامهی با کیفیتی شوند. از این رو فرصت چند ماههاي هست تا متون نمايشي براي توليد و اجرا، پالايش و آماده شوند. ضمن آنكه براي کارگردانها نیز زمان بيشتري خواهد بود كه نمايش خود را تا جشنوارهي دهم با بیشترین کیفیت آماده كنند. اميدواريم با اين ساز و كار، شعار تشكيل و تثبيت و حمايت از گروههاي نمايشي به واقع عملي شود تا به اميد خدا در سال آينده شاهد جشنوارهاي پر محتوا و غنيتر از هميشه باشيم كما اينكه اين اتفاق همين امسال نيز رخ داد. بدون شک در جشنوارهي نهم بالغ بر 80درصد نمايشها از كيفيت خيلي خوبي برخوردار بودند.
قربانی از پیگیری روند برپایی همایشهای منطقهای در دورهی دهم جشنوارهی تئاتر ماه نیز خبر داد و گفت: امسال در برگزاری همايشهاي منطقهاي، يكي از اهداف ما اين بود كه گروههايي كه امكان حضور در جشنوارهي سراسري را پيدا نميكنند، كمي بيشتر ديده شوند و امكاني فراهم شود تا آثار اين گروهها نیز به معرض تماشا قرارگيرد و تبادل اطلاعات و تجربه بين هنرمندان استانها صورت پذيرد كه اين امر امسال محقق شد. مطمئنم در دورههاي بعدي جشنواره همين گروهها با رشد بالايي حضور خواهند یافت و انشااله امكان حضورشان در جشنوارهي سراسري نیز فراهم خواهد شد.
گفتنی است نهمین جشنوارهی سراسری تئاتر ماه در روز شنبه- 29مهرماه91- طی مراسمی به کار خود پایان داد.
