رتبه اول بخش موسیقی تئاتر سوره ماه: نگاه تزئینی به موسیقی نمایش ها کار اشتباهی است
تاریخ ارسال : 1394/07/21
خشایار شاهانی تأكید كرد: اهمیت ندادن کارگردان های تئاتر به موسیقی و كاركرد آن در نمایش ها باعث شده است تا موسیقی در تئاتر ما كاركردی تزئینی پیدا كند.
به گزارش روابط عمومی مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری، خشایار شاهانی، آهنگساز نمایش«زخمه» كه موفق شد رتبه برتر این دوره از جشنواره را در بخش موسیقی کسب كند، تأكید كرد: متاسفانه اغلب كارگردانهای تئاتر چندان به موسیقی و كاركرد آن در نمایش اهمیتی نمیدهند و موسیقی در تئاتر ما كاركردی تزئینی پیدا كرده است.
وی با بیان اینكه در نمایشهایی كه دیدم میتوانم بگویم موسیقی آثار، از سطح كیفی خوبی برخوردار بودند، گفت: امیدوارم در سالهای آینده و دورههای آتی جشنواره تئاتر سوره ماه توجه بیشتری نسبت به موسیقی و مسایل فنی نمایشها شود.
شاهانی درباره موسیقی نمایش «زخمه» اظهار داشت: همه سعیمان بر این بود كه موسیقی و نمایش در هم ادغام شوند و موسیقی در خدمت كار باشد. برای ما توجه به مخاطب بسیار مهم بود و فكر میكنم در نمایشهای دیگر هم گروهها ابتدا باید به مخاطب نمایش فكر كنند.
این هنرمند افزود: نمایش «زخمه» كاری آیینی و سنتی بود و موسیقی این كار نیز به سه بخش سازهای كوبهای، سازهای استان مازندران و سازهای ردیف و دستگاهی موسیقی ایرانی تقسیم شده بود. درواقع ما سعی كردیم در كنار توجه به موسیقی اصیل ایرانی، موسیقی و آداب و رسوم استان مازندران را نیز به مخاطب معرفی كنیم.
نمایش «زخمه» قصه پادشاهی است كه از رویارویی با پسرش به عنوان دشمن خود اطلاعی ندارد و ناخواسته پسرش را زخمی می كند. پیری به او میگوید كه اگر میخواهی فرزندت زنده بماند، باید چهل روز همراه او بروی و با هفت خوان روبهرو خواهی شد و ...
