گامي براي بين المللي شدن جشنواره تئاتر ماه
تاریخ ارسال : 1391/03/09
به اعتقاد من بعد از جشنواره بين المللي ت
ئاتر فجر، تنها جشنواره اي كه قابليت بين المللي شدن را دارد، جشنواره «تئاتر ماه » است.
يكي از دلايل اين ادعا اين است كه جشنواره تئاتر ماه در طول اين چندين دوره از نمايش هاي روي صحنه گرفته تا هيات داورانش نشان از قابليت هاي بالا دارد. يكي ديگر از اين قابليت ها اين است كه وقتي نمايشي وارد جشنواره تئاتر ماه مي شود، كه منتخب شود و چه منتخب نشود، از امتياز اجراي عمومي برخوردار مي گردد. اين خيلي مهم است. اين براي گروه هاي تئاتري خيلي مهم است كه زحمتشان به يك يا دو اجرا بسنده نشود.
نكته ديگر، رقابت در خود جشنواره است. يعني از دبير جشنواره تا عوامل زير مجموعه اجرايي تلاش دارند كه هر سال جشنواره بهتر از سال قبل برگزار شود. اين اتفاقي است كه در جشنواره هاي ديگر نمي افتد و همه كارها به دقيقه 90 واگذار مي شود. ساير جشنواره ها هر سال دريغ از پارسال هستند و فقط برگزار مي كنند كه برگزار كرده باشند.
اما به زعم بنده جشنواره «تئاتر ماه » جشنواره اي است كه حقيقتا به توسعه تئاتر كشور و معرفي استعداد هاي جوان كمك شايان و قابل ذكري مي كند. نكته قابل ذكر ديگر اين است كه بخش اعظمي از آثار جشنواره «تئاتر ماه » از شهرستان ها مي آيد و همين كه اين تبادل نظر و ديدن آثار يكديگر بين تئاتر تهران و شهرستان ها صورت مي گيرد، قابل توجه است. به عنوان مثال گرفتن جايزه از شخصيتي مانند عزت ا... انتظامي ايده آل يك گروه تهراني و شهرستاني است و اين امتياز مهمي براي جشنواره است.
داوري در جشنواره «تئاتر ماه » سليقه اي نيست. يعني هر گونه تقدير و جايزه به افرادي مي رسد كه واقعا لياقت آن را دارند. در گروه داوري «تئاتر ماه » چيزي به نام باند بازي وجود ندارد. جشنواره «تئاتر ماه » تا وقتي اين مزايا را دارد، جشنواره بسيار قابل احترامي است و در تئاتر كشور جايگاه مهمي دارد.
يادداشتي از سيروس همتي
